پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183241
قدرت خريد مردم بسيار کاهش پيدا کرده/ادعاي خروج اقتصاد کشور از رکود منطقي نبود/بايد از 4 وزير سوال کرد که عامل رکود و بحراني شدن آن چه کسي بود؟
تاریخ انتشار : 1394/07/20 12:49:16
نمایش : 806
رئيس پژوهشکده امور اقتصادي و دارايي تأکيد کرد: بيان اين صحبت که ما از رکود خارج شده‌ايم حرف منطقي نبوده است، چرا که امروز کاملاً مشخص است چه کسب و کار عادي مردم و چه بخش هاي ديگر مانند مسکن و ... در رکود به سر مي برندو پيش بيني مي شود تا يک سال ديگر اين وضعيت ادامه داشته باشد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بيژن صفوي، رئيس پژوهشکده امور اقتصادي و دارايي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در خصوص اظهارات روحاني مبني بر عبور از رکود اظهار داشت: واقعيتي که وجود دارد و قابل کتمان نبوده اين است که اقتصاد ما در رکود به سر مي‌برد.

 

وي با بيان اينکه حدود يک سال قبل ما رکود تورمي داشتيم،گفت: از آنجايي که تيم اقتصادي دولت قول داده بود تورم را کنترل کند، دولت با قفل کردن بانک‌ها و کنترل نقدينگي و ممانعت از يک سري فعاليت هاي واسطه‌اي، تا حدي تقاضا را تعديل کرد.

 

اين کارشناس مسائل اقتصادي در ادامه افزود: اين تعديل تقاضا با ابزارهايي اتفاق افتاد که رونق را از بازار گرفت و به عبارت ديگر به قيمت فرو رفتن اقتصاد در رکود، مقداري تورم کنترل شد و از آنچايي که رابطه تورم و رکود يک رابطه معکوسي است، با کاهش (نه کنترل) تورم، رکود اقتصادي زياد شد؛ به عبارت ديگر دولت رکود را به قيمت کاهش تورم خريد.

 

رئيس پژوهشکده امور اقتصادي و دارايي همچنين يادآور شد: اگرچه آمار و ارقام کاهش تورم را نشان مي دهد اما اين کاهش به قيمت فرو بردن اقتصاد در رکود اتفاق افتاد و هيچ کس امروز نمي تواند بگويد در کشور رکود اقتصادي وجود ندارد.

 

صفوي با بيان اين که جوامع از ميان رکود يا تورم، تورم را بيشتر انتخاب مي‌کنند چرا که عواقب آن بسيار کمتر است خاطر نشان کرد: مسئولين کشور ما از ميان اين دو حالت، حالت بدتر را انتخاب کردند.

 

وي با اشاره به اينکه از ابتداي کنترل تورم، اين ميزان رکود قابل پيش بيني بود، گفت: اگر از همان ابتداي شروع کار دولت، راهکارهايي هم براي کنترل رکود در کنار کاهش تورم در نظر گرفته مي‌شد، کشور به اين ميزان دچار رکود نمي‌شد.

 

اين کارشناس مسائل اقتصادي ضمن اشاره به نامه 4 وزير در خصوص بحراني شدن رکود اظهار داشت: بايد از اين 4 وزير محترم سوال کرد که عامل اين رکود و بحراني شدن آن چه کسي بود؟ مگر دولت در ابتداي کار مسئوليت مهار تورم را بر عهده نگرفته و اعلام نکرده بود که وزير اقتصاد دولت متخصص کنترل تورم است؟

 

رئيس پژوهشکده امور اقتصادي و دارايي افزود: وزارت اقتصاد و دارايي خودش به بهانه کنترل و کاهش تورم، اقتصاد را در رکود فرو برد، از طرف ديگر نامه مي نويسد و اظهار مي کند رکود به مرز بحراني نزديک شده است که اين نامه اصلا موضوعيت نداشته و عوام فريبانه است.

 

صفوي تأکيد کرد: بيان اين صحبت که ما از رکود خارج شده‌ايم حرف منطقي نبوده است، چرا که امروز کاملاً مشخص است چه کسب و کار عادي مردم و چه بخش هاي ديگر مانند مسکن و ... در رکود به سر مي برند و پيش بيني مي شود تا يک سال ديگر اين وضعيت ادامه داشته باشد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا کاهش تورم و عبور از رکود در زندگي مردم ملموس نيست اظهار داشت: ملموس نبودن کاهش تورم به خاطر اين است که با افزايش قيمت ها قدرت خريد مردم کاهش پيدا کرده است و حتي اين ميزان کاهش تورم نتوانسته است در قدرت خريد مردم تأثير مثبتي بگذارد.

 

رئيس پژوهشکده امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه نرخ تورم موجود در کشور دو و نيم برابر نرخ معمول دنيا است تصريح کرد: هنوز هم بار تورم بر روي سبد مصرفي خانواده ها وجود دارد و قدرت خريد مردم بسيار کاهش پيدا کرده و از اين رو احساس نمي‌کنند تورم کاهش پيدا کرده است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html